درباره سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان rabit و آدرس rabit.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

.

زمرد از یکی از انواع کانی بریل درست شده که به سختی کروندوم نیست اما سخت تر از کوارتز است.

بقیه سنگ های گرانبها در مجموعه «سنگ های نیمه قیمتی» قرار داده شده اند. سنگ های نیمه قیمتی بیشتر از جنس کوارتزند.

از دسته سنگ های نیمه قیمتی می توان این موارد را ذکر کرد: عقیق، کهربا، آمتیست، آکوامارین، سنگ دلربا یا آونتورین، سنگ یمانی، کریزوکولا، سیترین، گارنت (حجر سیلان)، هماتیت، یشم، جاسپر، کهربای سیاه، کونزایت، لاجورد، مالاکیت، سنگ قمر، ابسیدین، انیکس (عقیق سیاه)، زبرجد، رودونیت، سنگ خورشیدی، چشم ببر، تانزانیت، توپاز، فیروزه، تورمالین.

بسیاری از سنگ های نیمه قیمتی دیگر هم هستند که در صنعت ساخت جواهرات و اشیای زینتی محبوبند.

تقسیم بندی سنگ های گرانبها به دسته های قیمتی و نیمه قیمتی نشان دهنده این است که بسیاری از افراد سنگ هایی که در رده سنگ های قیمتی قرار دارد را با ارزش تر از سنگ های نیمه قیمتی می دانند. البته این موضوع اغلب درست است، اما در عین حال می تواند گمراه کننده باشد چون در عمل بسیاری از سنگ های نیمه قیمتی نیز یافت می شوند که به مراتب با ارزش تر از گرانبهاترین سنگ های قیمتی هستند.

 

نحوه ارزش گذاری سنگ های نیمه قیمتی

ارزش هر سنگ گرانبها بر اساس زیبایی، اندازه، فراوانی، برش و محبوبیت آن تعیین می شود. مالاکیت و لاجورد، زیبا، محبوب، و نادرند. نمونه های جذابی از این سنگ ها با قیمت های قابل توجهی به فروش می رسند. سایر سنگ های نیمه قیمتی مانند عقیق و جاسپر هم ممکن است فوق العاده زیبا باشند ولی به همان میزان توجهات را به سوی خود جلب نکنند. دلیلش این است که آنها به این محبوبی نیستند.

اصطلاحات «قیمتی» و «نیمه قیمتی» به تدریج کمتر و کمتر در تجارت سنگ های گرانبها مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاح «نیمه قیمتی» برای توصیف برخی از زیباترین آفریده های طبیعت واقعاً نامناسب است. ضمن این که گاهی قیمت های بالا برای بسیاری از نمونه های زیبای آنها پرداخت می شود.

 

تأثیر مد در ارزش گذاری سنگ های گرانبها

زیبایی، کمیابی و محبوبیت هر یک نقشی در میزان ارزشمندی سنگ های گرانبها بازی می کنند. تراش ماهرانه و استادانه لازم است تا یک سنگ قیمتی درخشش و جلا پیدا کند. به عنوان مثال یک الماس تراش داده نشده ممکن است شبیه یک تکه شیشه معمولی به نظر برسد. ساخت یک سنگ چند وجهی برای انعکاس نور مهارت و نیز دانش زیادی درباره بلورها می طلبد. ولی ساخت سنگ های قیمتی از یک کانی مثل آگات در توانایی هر شخصی هست.

قبل از کشف ذخایر عظیم الماس در آفریقای جنوبی، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد با ارزش تر از الماس بودند. پس از کشف ذخایر الماس، De Beers (کمپانی بزرگی در حوزه الماس) شروع به ترویج الماس به عنوان نماد عشق و تعهد کرد. این کار تقاضای زیاد و جدیدی برای الماس ایجاد کرد. آگهی «الماس ها ابدی هستند» که به وسیله De Beers درست شد مؤثرترین کار تبلیغاتی در تاریخ نام گذاری شده.

بنابراین گاهی این مد است که جای ارزش ذاتی سنگ های گرانبها را می گیرد و ارزش آنها را تغییر می دهد. همچنین موفقیت یک آگهی و یا کشف ذخایر بزرگ نیز می تواند ارزش یک سنگ گرانبها را حتی بیشتر هم تغییر دهد.

آفریقای جنوبی بزرگ ترین تولید کننده الماس در جهان است. در این کشور الماس ها از سنگ هایی به نام لیمبرلیت یا زمین های آبی رنگ استخراج می شوند. این سنگ ها از داخل یا حوالی آتش فشان های خاموش به دست می آیند.

منبع:020




:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : admin
ت : پنج شنبه 3 مرداد 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');