معرفی انواع سنگ مرمر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان rabit و آدرس rabit.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

 

پس از استخراج با انتخاب جهت برش کوپ سنگ، سطح نهایی بدست آمده از سنگ مرمر تغییر خواهد کرد، در صورتیکه برش عرضی و موازی با سطح لایه بندی صورت گیرد، در این حالت طرح های دایره ای بر روی سطح نهایی مشاهده می شوند و در صورتیکه برش به صورت عمودی و در جهت رگه ها صورت گیرد، در سطح نهایی لایه های مختلف شکل گیری سنگ مشاهده می شود. در حال حاضر اکثر سنگبری ها به روش برش عرضی اقدام به برش کپ های مرمر می کنند. زیرا بدین نحو امکان نمایش خاصیت نیمه شفافی سنگ مرمر بهتر محقق می شود و در نورپردازی از پشت سنگ با تفاوت در میزان عبور نور، جلوه های زیبایی خلق می شود.

یک از ویژگی های سنگ مرمر وجود رگه هایی است که می توانند رنگهای مختلفی داشته باشند که این موضوع بستگی به نوع ناخالصی و غلظت آن دارد. بیشترین ترکیبات تشکیل دهنده سنگ مرمر، کلسیت و پس از آن آراگونیت است. دیگر مواد معدنی موجود در سنگ مرمر، خاک رس و کوارتز می باشند. امکان دارد رنگ سنگ سفید و یا متفاوت مانند رنگهای بژ، نارنجی، قهوه ای، صورتی، قرمز، سبز، آبی آسمانی و زرد باشد که رنگ سنگ نیز به نوع ناخالصی و میزان غلظت آن در سنگ بستگی دارد، به ندرت رنگ سنگ مرمر یک دست می شود، رگه ها یا نقطه های قرمز متمایل به قهوه ای زیادی در این نوع سنگ دیده می شود و این به علت حضور اکسید آهن است. سنگ مرمر می تواند به تخته هایی به ضخامت چند سانتی متر در آیند، که بسیار شکننده بوده و با استفاده از رزین های اپوکسی میتوان آن ها را تقویت کرد. مقاومت سنگ مرمر به آلودگی های جوی بسیار کم است، بنابراین می بایست از آن بیشتر در دکوراسیون داخلی و فضاهایی با میزان رطوبت کم استفاده کرد، حتی در مکانهایی مانند آشپزخانه و یا حمام که امکان وجود اسیدهایی ضعیف وجود دارد، از سنگ مرمر نباید استفاده کرد. در حال حاضر بیشترین برش های سنگ با ضخامت های 0.8 تا 1.5 سانتی متر می باشد که در حین فرآوری هر دو طرف آنها پولیش می شود. بیشترین استفاده سنگ مرمر در ساخت لوازم تزئینی است و از قدیم مجسمه سازی یکی از پر کاربردترین موارد سنگ مرمر بوده، گلدانهایی در مصر یافت شده اند که پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح با سنگ مرمر ساخته شده اند، میزها، پیشخوان های با شکوه، شومینه ها و... برخی از محصولاتی است که با سنگ مرمر ساخته می شوند.

 

معرفی انواع سنگ مرمر

 

نام گذاری سنگ مرمر
سنگ های مرمر بر اساس رنگشان به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند: مرمر سفید، مرمر سبز، مرمر نارنجی، مرمر صورتی، مرمر قرمز، مرمر آبی و... که این اسامی بدون در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی استخراج آنها و تنها بر حسب ظاهر می باشد. مثلا مرمر سبز یک نام تجاری برای سنگ های مرمری است که به رنگ سبز بوده و میتواند از پاکستان، مکزیک، ایران، افغانستان و ترکیه استخراج شده باشند ولی یک نوع نام گذاری دیگر نیز وجود دارد که می تواند بر حسب مکان صورت گیرد به طور مثال مرمر اوران الجزایری یا مرمر اویا یونانی، همچنین اسم سنگ می تواند به کشور برگردد، مانند مرمر سفید افغانی و یا مرمر سفید هندی؛ در بعضی از موارد نام های خیالی به مرمر داده می شود مانند مرمر ماندریان از کلمبیا و مرمر اعلاء از مکزیک.

 

سنگ مرمر در نقاط مختلف جهان
استفاده از سنگ مرمر سابقه ای طولانی دارد مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد یونان و ایتالیا اولین کشورهایی بودند که اقدام به استخراج سنگ مرمر نموده اند. در ایتالیا مشهورترین نوع سنگ مرمر، مرمری است که در سیسیل استخراج می شود، به نام مرمر کواترناری و یا مرمری که از شهر لاتزیو ایتالیا استخراج می شود، به نام مرمر سیرسئو، که در رنگ های مختلف وجود دارند و در قدیم به نام مرمر اتروسکان شهرت داشتند و یا مرمر استخراج شده از پیدمونت به نام مرمر بوسکا و یا مرمر استخراجی از کامپانیا به نام مرمر گسوالدو و مرمری که از لومباردی برگامو استخراج می شود که همگی از مشهورترین سنگ های مرمر ایتالیا می باشند.

بیشترین حجم سنگ مرمر در قاره اروپا، در کشورهای فرانسه و اسپانیا یافت می شوند، مانند مرمر مالاگا اسپانیا که از اهمیت تاریخی بالایی نیز برخوردار است، از سنگ های مرمر معروف یونان مرمر سرتو، مرمر ولوس و مرمر اویا و از سنگ های مرمر معروف اسلوواکی، مرمر زلاتا، مرمر اسپیسکه، در کرواسی (Gorjan Stalaktit)، در پرتغال مرمر برانکو، آلباستر دو ویمیوس، در آلبانی مرمر لوشنج هونی و در مقدونیه مرمر دوراتو و همچنین در ترکیه انواع سنگ مرمر یافت می شوند.

غنی ترین ذخایر سنگ مرمر جهان در منطقه جغرافیایی پاکستان و به خصوص در مرز ایران وجود دارد، همچنین در کشمیر، افغانستان و استان های بامیان، هلمند و فاریاب نیز منابع غنی از سنگ مرمر یافت می شود. بلوچستان ایران یکی از مناطق معروف در جهان از لحاظ تنوع معادن سنگ مرمر می باشد. اصطلاح مرمر پاکستان، اغلب به اشتباه برای تمامی سنگ های مرمر استخراج شده از مناطق ایران، کشمیر و افغانستان به کار برده می شود.

تمامی انواع محتلف سنگ مرمر از سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان به دست می آیند. از نمونه های سنگ مرمر پاکستان می توان به مرمر قهوه ای بلوچستانی، مرمرسبز بلوچستانی، مرمر سبز کم رنگ، مرمر سبز پاکستان، مرمر سرخ و مرمر طلایی پاکستان نام برد و مرمرهای بسیار شناخته شده ایرانی عبارتند از سنگ مرمر نقاده، مرمر امرالد، مرمرسبز پارسی، مرمر سبز دامغان، مرمر صورتی، مرمرکاپوچینو و از افغانستان سنگ های مرمری مانند مرمر سفید و مرمر سبز افغان استخراج می شوند.

مهمترین کشورهای قاره آفریقا که در زمینه استخراج سنگ مرمر دارای سابقه می باشند، الجزایر، مراکش، مصر، تانزانیا و نامیبیا هستند. از الجزایر سنگ مرمر اوران و سنگ مرمر ناروگ به دست می آید و در گذشته سنگ های مرمر مورد نیاز برای ساخت آثار تاریخی روم باستان از این کشور به دست می آمد، از معادن تاریخی مشهور سنگ مرمر در استان اوران میتوان به مرمر اوران و از معادن مرمر کنستانتین میتوان به مرمر سرخ کنستانتین اشاره کرد، از معادن معروف مرمر در کشور مراکش میتوان به مرمر اسکورا اشاره کرد و در مصر مرمر اورینتال از انواع معروف سنگ مرمر می باشد. در تانزانیا سنگ های مرمر صورتی رنگ به نام طلوع سرخ آفریقایی، و مرمر امواج استخراج می شوند در نامیبیا نیز سنگ مرمرنامیبیا تولید می شود.

منبع:digisang.




:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : admin
ت : یک شنبه 30 تير 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');