روشهای تشخیص فیروزه اصل از فیروزه بدل


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان rabit و آدرس rabit.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

در بین سنگ های فیروزه معادن کشورهای مختلف در دنیا فیروزه ی نیشابور به عنوان بهترین و با کیفیت ترین و خوش رنگ ترین فیروزه شناخته میشود از این رو قیمت بالایی دارد
نکته مهم در فیروزه/مقالات
روشهای تشخیص فیروزه اصل از فیروزه بدل
فروردین ۲۶, ۱۳۹۶

خرید فیروزه اصل نیشابوری در سایت دیجی کالا: گارانتی مادام العمر، ضمانت مرجوعی، پرداخت درب منزل. جهت مشاهده قیمت ها اینجا کلیک کنید.

سنگهای قیمتی و جواهرات دستساز در دیجی کالا
گارانتی مادام العمر
ضمانت مرجوعی
پرداخت درب منزل
هر چند که عمده نگین فروشان و کارشناسان خبره فیروزه بر اثر تجربه ناشی از کار با فیروزه، این سنگ سحر آمیز، با نگاه کردن به رنگ، جلا و همچنین رنگ رگه های آن به راحتی منشأ و انواع فیروزه را از یکدیگر تمیز می دهند، با این حال راه های مختلفی نیز برای افرادی که آگاهی و تجربه کافی در تشخیص آن ندارند، وجود دارد.

به عنوان مثال در قدیم برای تشخیص نوع مرغوب از انواع نا مرغوب آن، سنگ را بر روی برنج دم می کردند و در صورتی که رنگ آن ثابت می ماند اصل و اگر به برنج رنگ می داد نا مرغوب بود.

همچنین در عمده فروشی ها برای تشخیص فیروزه طبیعی از نوع مصنوعی آن قطعه ای از سنگ را می سوزانند اگر به صورت خمیر در آید مصنوعی و اگر مواد باقی مانده به صورت خاکستر باشد طبیعی است.

راه دیگری که برای تشخیص فیروزه بدلی ساخته شده از پلاستیک به کار می گرفته می شود، استفاده از یک سوزن حرارت دیده و گذاشتن آن روی سنگ است که اگر فیروزه مصنوعی باشد، بوی صمغ از آن ساطع شده و اثر عمیقی بر روی سنگ می گذارد.

وبسایت نیک گوهر دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت و معدن و همچنین نشان ثبت ملی از وزارت ارشاد، یک فروشگاه قابل اعتماد در زمینه خرید محصولات فیروزه نیشابور است. جهت مشاهده محصولات فیروزه اینجا کلیک نمایید.

در بین سنگ های فیروزه معادن کشورهای مختلف در دنیا فیروزه ی نیشابور به عنوان بهترین و با کیفیت ترین و خوش رنگ ترین فیروزه شناخته میشود از این رو قیمت بالایی دارد
نکته مهم در خرید فیروزه اصلی نیشابور این است که بتوانیم فیروزه اصلی نیشابور را از فیروزه های دیگر مناطق جهان و حتی ایران تشخیص بدهیم و این با وجود انواع مختلف فیروزه ای که به بازار آمده است کار ساده ای نیست بنابراین پیشنهاد میشود در مرحله اول حتما از یک فروشگاه معتبر خرید کنید و ضمن خرید علاوه بر دیافت فاکتور شرط کنید که اگر نیشابور نباشد مرجوع میکنید دوما با فرد خبره ای خرید کنید و در مرحله آخر اگر به تنهایی قصد خرید داشتید به نکات زیر توجه کنید:

معمولا یکی از مشخصه های اصلی فیروزه نیشابور داشتن تکه های سنگ (مثل سنگ های معمولی) در پشت فیروزه است. حتی مرغوب ترینفیروزه ها از نظر پاکی باید رگه ای از این ناخالصی طبیعی (از جنس و رنگ سنگهای کوه و معادن) را در پشت خود (یا هرجای دیگر سنگ) داشته باشد و این مشخصه به عنوان شناسنامه ی سنگ فیروزه ی نیشابور در بازار یاد میشود

بنابراین اگر در هیچ جای فیروزه این رگه های طبیعی را پیدا نکردید در خرید آن احتیاط کنید اما دقت هم بکنید که فیروزه ی دامغان و آمریکایی و … هم از این رگه ها دارند! پس این مشخصه تنها کمکی که میتواند به شما بکند این است که اگر این رگه ها را دیدید بفهمید فیروزه تان نیشابوری هم میتواند باشد نه این که صددرصد نیشابور است. تشخیص اینکه یک فیروزه صد در صد نیشابور است با وجود شباهت زیاد بعضی فیروزه های دیگر به فیروزه نیشابور کار هرکسی نیست پس در مواردی که قصد دارید مبلغ بالایی را هزینه کنید احتیاط کنید و حتما با فرد خبره و از فروشگاه معتبری که امکان مرجوع شدن داشته باشد خرید کنید

 

شناخت و ارزش فيروزه
اشکال مختلف فيروزه شامل دانه‌اي ريز، فيروزه ريز، کمپاکت، متخلخل، کليراي، خوشه‌اي، دندريتي و گاهي پوششي است. فيروزه ظاهراً به صورت نامتبلور و به صورت رگه و دانه‌هاي پراکنده در داخل سنگ مادر يافت مي‌شود و غالباً به صورت نهان بلور است. ميزان بلوره‌هاي فيروزه در طبيعت بسيار کم است و به علت جلاپذيري و رنگ جالب مورد توجه بوده است.

فيروزه به رنگ‌هاي آبي آسماني، آبي مايل به سبز، سبز مايل به زرد، خاکستري مايل به سبز، آبي نيلي و آبي مايل به سفيد وجود دارد. رنگ آبي آسماني نوع مرغوب آن است و سبز مايل به زرد نوع نامرغوب.

در صورتي که ميزان مس موجود در کاني زياد باشد به رنگ آبي در صورتي که آهن زياد داشته باشد به رنگ سبز و در صورت وجود آلومينيم زياد به رنگ سفيد ديده مي‌شود که به ترتيب ارزش آن کاهش مي‌يابد يعني رنگ آبي با ارزش‌ترين نوع فيروزه است.
رنگ فيروزه ممکن است به تدريج به رنگ سبز تغيير کند. علت اين امر قرار گرفتن کاني به مدت زياد در نور شديد و يا حرارت است که باعث رنگ پريدگي و در نتيجه کم ارزش شدن کاني مي‌شود. رنگ آبي فيروزه حاصل از cu2t آبدار است در صورتي که آب از دست برود رنگ آن سفيد مي‌شود مانند کات کبود که در اثر حرارت آب تبلور خود را از دست داده و چون يون ديگري در محيط وجود ندارد، به رنگ سفيد در مي‌آيد.

فيروزه دو رنگ را ابرش مي‌نامند. بعضي انواع فيروزه را سست و سفيد فام را در روغن مي‌گذاشتند و رنگش موقتاً پررنگ‌تر ولي پس از چندي رنگ آن زايل مي‌شد. اگر چربي به فيروزه ماليده شود سبز مي‌گردد.

رنگ خاکه فيروزه سفيد و گاهي سبز روشن است. فيروزه مصنوعي را از رنگ کردن سنگ «مها» به‌دست مي آورند که با نام خضرا ناميده مي‌شد. اين فيروزه در صورت شکستن از فيروزه اصل تشخيص داده مي‌شد چون سطح شکستگي آن سفيد بود.

فيروزه سنگ رسوبي فسفاته است. اين کاني در اثر هوازدگي سنگ ميزبان رنگ خود را از دست مي‌دهد، لذا براي تهيه نمونه مرغوب اين کاني بايد از سنگ‌هايي که تحت تاثير هوازدگي قرار نگرفته‌اند، استفاده کرد.

در اثر آزمايش با فوتک فيروزه شکاف برداشته و رنگ قهوه‌اي پوسته پوسته پيدا مي‌کند و رنگ شعله هم سبز مات مي‌شود.

تنها کاني که شباهت زيادي به فيروزه دارد (کريزوکلا) است ولي به علت اختلاف سختي مي‌توان آن‌ها را از هم تشخيص داد. در اثر آزمايش با فوتک فيروزه پوسته پوسته قهوه‌اي مي‌شود ولي کريزوکلا تغيير نمي‌کند.

جواهرفروشان براي تشخيص فيروزه از فوتک استفاده مي‌کنند بدين صورت که سطح پشتي فيروزه را تحت تاثير شعله قرار مي‌دهند، سپس با ذره‌بين‌هاي چشمي محل حرارت داده شده را مشاهده مي‌کنند. در صورت پوسته پوسته قهوه‌اي شدن فيروزه است.
پيش‌تر اين کاني تنها از سنگ فيروزه به دست مي‌آمد ولي امروزه همانند ديگر کاني‌ها مصنوعي نيز فرآوري مي‌شود به گونه‌اي که حتي تشخيص طبيعي يا مصنوعي بودن آن براي کارشناسان نيز بسيار دشوار است.

 

شبکه عنکبوتي
آنچه در اغلب فيروزه‌ها عموميت دارد وجود رگه يا رگچه‌هايي سياه يا قهوه‌اي رنگ برجسته است که مربوط به سنگ مادر تشکيل دهنده فيروزه مي‌باشد. اين رگه‌ها گاه در طرح‌هاي منظم و غيرمنظم شکل مي‌گيرند که در چنين حالتي به آن شبکه عنکبوتي و در اصطلاح بازار ايران به آن فيروزه شجري مي‌گويند. اگر اين طرح منظم و زيبا باشد باعث افزايش ارزش فيروزه خواهد شد و اگر نامنظم و به صورت نقطه و لکه‌اي باشد از ارزش فيروزه خواهد کاست.خرید فیروزه اصلی نیشابور این است که بتوانیم فیروزه اصلی نیشابور را از فیروزه های دیگر مناطق جهان و حتی ایران تشخیص بدهیم و این با وجود انواع مختلف فیروزه ای که به بازار آمده است کار ساده ای نیست بنابراین پیشنهاد میشود در مرحله اول حتما از یک فروشگاه معتبر خرید کنید و ضمن خرید علاوه بر دیافت فاکتور شرط کنید که اگر نیشابور نباشد مرجوع میکنید دوما با فرد خبره ای خرید کنید و در مرحله آخر اگر به تنهایی قصد خرید داشتید به نکات زیر توجه کنید:

 

منبع: gemstoneonline




:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : admin
ت : پنج شنبه 13 تير 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');